
Het gebouw
Fenix huist in een historische havenloods uit 1923. Ooit was dit de grootste op- en overslagloods ter wereld, ontworpen door architect Cornelis van Goor en gebouwd in opdracht van de Holland-Amerika Lijn. Het pakhuis heet dan nog de San Franciscoloods en is 360 meter lang. De loods is in de afgelopen jaren gerestaureerd en getransformeerd tot museum. In het hart van het gebouw voegde architect Ma Yansong de Tornado toe: een dubbele, gedraaide trap die omhoog wervelt naar een uitkijkpunt boven het dak.
Een bewogen geschiedenis
In de Tweede Wereldoorlog blazen Duitse troepen de kades op. De loods wordt zwaar getroffen. In 1948 verwoest een brand een deel van het gebouw. Net als de mythische feniks, verrijst de loods uit de as. Het gebouw wordt herbouwd, maar als twee afzonderlijke gebouwen. Deze krijgen de toepasselijke namen Fenixloods I en Fenixloods II.
Een plek van komen en gaan
Vanuit de Fenixloods kijk je uit over de kades waar ooit miljoenen mensen per schip vertrokken. Evenzoveel mensen kwamen in de wijk Katendrecht en in Rotterdam aan, op zoek naar een nieuw thuis. Deze geschiedenis inspireerde Ma Yansong van MAD Architects. Hij kreeg de opdracht als eerste Chinese architect een ontwerp te maken voor een museum in Europa.
Hij ontwierp een futuristische toevoeging aan de ruim honderd jaar oude loods: de Tornado. Een kunstwerk en uitkijkpunt in één. Twee trappen voeren met een zelf te kiezen route bezoekers naar een panoramadek boven het dak. Door de ronde vormen lijkt de Tornado in beweging te staan. Daarmee weerspiegelt het ontwerp de reuring en geschiedenis van de kades. Daar waar het leven van miljoenen mannen, vrouwen en kinderen een wending nam.

Het uitzwaaien van vertrekkende emigranten met de Holland Amerika Lijn op de Wilhelminapier Rotterdam, 1947. Sem Presser, MIA
Hersteld voor de toekomst
De loods kende door de jaren heen allerlei functies en is meerdere keren verbouwd. Verschillende stijlen en elementen die bij elkaar of het gebouw pasten, werden toegevoegd. Naar advies van Bureau Polderman is de historische havenloods zorgvuldig gerestaureerd. Puien en kozijnen kregen hun kleur groen terug. Het rustige ritme van het oorspronkelijke ontwerp, met de betonnen kolommen en karakteristieke ramen, werd hersteld.
Verhalen van de mensen die meebouwden
Honderden ingenieurs, lassers en timmerlieden werken samen aan de restauratie en de bouw van Fenix. Achter elke bout, schroef en plank zit een persoon met een verhaal. Maak bijvoorbeeld kennis met Asgeir, die uit Noorwegen naar Nederland kwam voor de liefde. Of ontdek het verhaal van vrienden Alan en Remsley. Waar Remsley terugverlangt naar zijn leven als visser op Curaçao, heeft Alan in Rotterdam zijn nieuwe thuis gevonden.