Manager faciliteiten

Manager faciliteiten, FENIX, Rotterdam, 32-40 uur per week, startdatum in overleg

Wil jij meebouwen aan de nieuwe culturele bestemming in Rotterdam? Ben jij gedreven om onze facilitaire organisatie op te zetten en zo bij te dragen aan de gastvrijheid in ons gebouw? Weet jij wat er nodig is om een 100-jaar oude havenloods van 16.000 m2 goed te onderhouden en schoon en veilig te houden? Dan is FENIX jouw volgende halte!



Wat is FENIX?

In het voorjaar van 2025 opent FENIX. FENIX neemt je mee op reis langs hedendaagse kunst, geschiedenis, verhalen en smaken. Op dé plek van vertrek en aankomst. Waar miljoenen Europeanen vertrokken en net zoveel mensen van over de hele wereld aankwamen. Op de vlucht of de liefde achterna. Op zoek naar geluk of betere kansen. Team FENIX bouwt aan het eerste migratiemuseum ter wereld dat met een hedendaagse kunstcollectie laat zien dat migratie van alle tijden is.

FENIX is een gevestigd in een havenloods uit 1923. Het gebouw wordt met monumentale kwaliteit gerestaureerd. De blikvanger is de Tornado, een architectonische trappartij van MAD Architects die uit het pand omhoog wervelt en eindigt in een uitkijkplatform. Zowel de havenloods als de Tornado vragen om een team dat met zorg en aandacht de facilitaire werkzaamheden uitvoert. Wij zijn op zoek naar een nieuwe collega die deze facilitaire organisatie vorm gaat geven. Een sleutelrol binnen ons compacte en bevlogen team. Ga je met ons mee op reis?




Wat ga je doen?

Om de ambities van FENIX als nieuw museum te verwezenlijken, is een schoon, veilig en goed onderhouden gebouw cruciaal. Onze facilitaire organisatie vormt een stevig fundament voor de hoogwaardige, gastvrije museumbeleving die we willen bieden aan onze toekomstige bezoekers. Richting de opening in het voorjaar van 2025 ontwikkel je een plan om de kwaliteit op het gebied van schoonmaak, veiligheid en onderhoud te borgen. In samenwerking met het hoofd bedrijfsvoering sluit je contracten met facilitaire partners. Hierbij zoekt FENIX naar partners met vergelijkbare waarden die zich duurzaam willen committeren aan het museum. Daarnaast beoordeel je de onderhoudsplannen die door (onder)aannemers van de bouw worden aangeleverd. Deze neem je op in het facilitaire plan van aanpak.

Na opening ben je verantwoordelijk voor het facilitaire team, dat voornamelijk bestaat uit externe partners. Je coördineert, beheert contracten en budgetten, monitort de kwaliteit en stuurt bij waar nodig. Een belangrijk aandachtspunt daarbij is dat je constant zoekt naar mogelijkheden om vanuit het facility management de gastbeleving in het gebouw verder te verbeteren. Vanaf de opening stuur je een interne medewerker onderhoud aan die klein onderhoud binnen FENIX verzorgt.

Na opening bestaat de organisatie uit ca. 70 medewerkers. Je werkt binnen het team bedrijfsvoering en rapporteert aan het hoofd bedrijfsvoering.


Jouw taken en verantwoordelijkheden op een rij

  • Coördineren van samenwerking met en eerste aanspreekpunt van partners (o.a. schoonmaak, afvalverwerking, beveiliging en onderhoud) en controle op nakomen van SLA’s, inclusief contractbeheer, kwaliteitscontroles, evaluaties).
  • In samenwerking met hoofd bedrijfsvoering facilitaire partners selecteren en contracteren, inclusief formuleren van de uitvraag, het vaststellen criteria en de prijsafspraken.
  • Plannen en coördineren van onderhoudswerkzaamheden, inclusief eigenaarsdeel in afstemming met verhuurder.
  • Contact met verhuurder met betrekking tot onderhoud dat onder verantwoordelijkheid verhuurder valt.
  • Regelmatige inspecties in en rondom het gebouw om noodzakelijk onderhoud vroegtijdig te signaleren.
  • Aansturen van de medewerker onderhoud in het uitvoeren van ad hoc, kleinschalige reparaties en vervanging van apparatuur.
  • In samenwerking met beveiligingspartner vormgeven en regelmatig updaten van BHV-organisatie en noodplannen en -procedures voor calamiteiten en evacuatie.
  • Beheer van installaties, gebouwbeheersysteem en beveiligingssystemen, inclusief brandmeldinstallaties en pandbeveiliging.

    Wie ben jij?
  • Je hebt kennis en ervaring op facility management op de genoemde werkgebieden.
  • Je hebt inzicht in hoe facility management kan bijdragen aan de gastvrijheid in FENIX.
  • Je hebt minimaal 5 jaar relevante werkervaring.
  • Een teamplayer met een warme persoonlijkheid.
  • Je bent een zelfstarter en gaat flexibel om met de veranderende omstandigheden in onze organisatie in opbouw.
  • Je bent ambitieus en hecht waarde aan het leveren van kwaliteit in je werk.
  • Je bent zorgvuldig en kan goed met vertrouwelijke informatie omgaan.
  • Je hebt interesse in de onderwerpen migratie en cultuur.
  • De Nederlandse en Engelse taal beheers je goed. In de toekomst willen we onze bezoekers in veel verschillende talen kunnen verwelkomen. Dus spreek je ook andere talen? Fantastisch!


    Wat biedt FENIX je?
  • De unieke kans om mee te bouwen aan een nieuw museum.
  • Een afwisselende functie bij de nieuwe internationale culturele bestemming in Rotterdam.
  • Werken in een jonge en bevlogen organisatie.
  • Een jaarcontract, dat bij goed functioneren wordt omgezet in een vast contract.
  • Een salaris van € 4.100 - € 5.100 per maand (o.b.v. 40 uur per week, exclusief 8% vakantietoeslag), afhankelijk van je kennis en ervaring.
  • Een goede pensioenregeling en reis- en onkostenvergoeding.
  • Opleidings- en trainingsmogelijkheden.
  • Dagelijks een gezonde, vegetarische lunch op kantoor.
  • Een extra vrije dag, te besteden aan een dag die voor jou een feestdag is, zoals je verjaardag of een culturele feestdag.
  • Onbeperkt toegang tot professionele begeleiding om aan je mentale welzijn te werken via OpenUp.

FENIX bouwt aan een organisatie die de culturele diversiteit van Rotterdam weerspiegelt en de kracht daarvan inzet. Onze vacatures staan open voor iedereen, ook voor mensen die geen ervaring hebben binnen de culturele sector.


Wil je reageren?

Stuur uiterlijk 1 april 2024 jouw motivatiebrief en cv naar nieuwebaan@fenix.nl ter attentie van Brenda Cumaunang (talent manager). Vermeld in de onderwerpregel: ‘manager faciliteiten’.

Om elkaar goed te leren kennen, plannen we twee sollicitatierondes. De eerste ronde vindt plaats op 5 april 2024 tussen 13.00 en 17.00. In een gesprek van 30 minuten maken we over en weer kennis. We horen graag meer over jouw motivatie en competenties. Het tweede gesprek is 11 april 2024 tussen 13.00 en 16.00. We geven je dan een rondleiding over de FENIX bouwplaats en gaan dieper in op de inhoud van de baan en jouw rol in ons team.

Nog vragen?

Heb je nog vragen over de functie, de procedure of over FENIX, neem dan contact op met Brenda Cumaunang (talent manager) via bcumaunang@fenix.nl of 06-43227881.


Download hier de PDF versie van de vacature.