In de collectie: Almerisa

In de collectie: Almerisa

Rineke Dijkstra, Almerisa, 1994

In 1994 ontmoet fotograaf Rineke Dijkstra de zesjarige Almerisa in het asielzoekerscentrum in Leiden. Sindsdien maakt Rineke elke één à twee jaar een portret van Almerisa. De serie van inmiddels zestien foto's laat zien hoe een Bosnisch meisje een volwassen vrouw wordt in haar nieuwe thuisland.

Rineke Dijkstra, Almerisa, 2000

De compositie van de foto’s is altijd hetzelfde, maar de persoon op de foto verandert veel. Almerisa groeit op: ze gaat van jong meisje, naar tiener, naar volwassene.


De kleding die Almerisa draagt, verandert met haar mee. Ze trekt voor de foto altijd haar mooiste kledingstukken aan, of de kleding waarin ze zich op dat moment het meest comfortabel en zichzelf voelt.

Wat je misschien niet meteen opvalt, is dat niet alleen Almerisa en haar kleding veel veranderen, maar ook de omgeving waarin de foto’s zijn gemaakt. Elke foto is gemaakt in het huis waar Almerisa op dat moment woont.

Volgens Almerisa zijn de stoelen waarop ze in de foto’s zit een belangrijk detail: “de stoel representeert mijn leven”. De stoel verandert door de jaren heen evenveel als Almerisa zelf. Van de wiebelige plastic stoel in het asielzoekerscentrum, naar een degelijke houten eetkamerstoel, naar een comfortabele leren stoel die stevig op de grond staat.

FENIX 2025

Na de opening vind je in FENIX hedendaagse kunst, fotografie en historische objecten. De collectie vertelt verhalen over de beweging van mensen over de hele wereld. Verhalen van gisteren, vandaag en morgen.